Lassen
Werken aan de basis
In staal of aluminium: als lasser bouw je mee aan het casco van een Feadship. Als de secties worden samengevoegd, zie je het jacht ontstaan. Jouw werk is de basis voor een spiegelgladde romp. Dat vraagt vakmanschap. Reken maar dat dat wordt gewaardeerd.
Sectiebouw
Feadships hebben meestal een stalen romp en een aluminium bovendek. Beide zijn opgebouwd uit secties; die worden stuk voor stuk gereed gemaakt en uiteindelijk samengevoegd. De lengte van de sectiedelen liegt er niet om. De delen van het bovendek zijn bijvoorbeeld tot 35 meter lang en wegen tussen de 12 en 50 ton. Maximaal zijn ze 8 á 10 mm, maar meestal dunner. Dat geldt trouwens ook voor de stalen platen.
Strak vakwerk
De meeste laswerkzaamheden vinden plaats in de fase van de cascobouw. Gebruikte technieken zijn aluminium lassen (dekhuis), koolstof staal lassen (romp) en pijp lassen. Na ongeveer een jaar is deze fase afgerond en vertrekt het casco naar de afbouwwerf. Daar gaan de schilders verder met het strakke vakwerk van de cascobouwer.